ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ
Βουλευτής Λακωνίας
Καλώς ορίσατε στην ιστοσελίδα μου

«Η ιατρική επιστήμη είναι για μένα ο βιωματικός μου χώρος. Μέσω αυτής προσπάθησα να υπηρετήσω τις αρχές και τις αξίες του ανθρωπισμού, της προσφοράς στον άνθρωπο, στο κοινωνικό σύνολο. Με αυτήν διατήρησα ζωντανή και αυθεντική  τη σχέση μου με τον τόπο μου.

Με αυτήν  ακολούθησα τον δρόμο της πολιτικής. Άλλωστε,  βαθιά πεποίθησή μου είναι πως η ιατρική και η πολιτική οφείλουν να έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό: Τη μέριμνα για τον πολίτη, για την κοινωνία.»

Σάββατο, 12 Ιανουαρίου 2019

Ομιλία Λεωνίδα Γρηγοράκου, ειδικού αγορητή ΔΗΣΥ στην τέταρτη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών, κατά τη συζήτηση νομοσχεδίου Υπουργείου Παιδείας. Παρασκευή, 11/1/2019


Ομιλία Λεωνίδα Γρηγοράκου, ειδικού αγορητή ΔΗΣΥ στην τέταρτη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών, κατά τη συζήτηση νομοσχεδίου Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων


Παρασκευή, 11 Ιανουαρίου 2019

Κύριε Πρόεδρε, 

Χάρηκα προχθές στην εναρκτήρια ομιλία σας που μιλήσατε για σύμπτυξη πολιτικού χρόνου. Αυτό βέβαια, για τα μικρά κόμματα, όπως καταλαβαίνετε είναι τραγικό και γι’ αυτό θα ήθελα να προστατέψετε τη διαδικασία, διότι εμείς αυτή τη στιγμή, τα μικρά κόμματα, πρέπει να είμαστε ταυτόχρονα και στην επιτροπή και στην ολομέλεια, γιατί υπάρχει και μία επερώτηση. Έχουμε και άλλες κομματικές υποχρεώσεις και θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε όλοι σωστά τον χρόνο. 


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Το νομοσχέδιο που συζητάμε εδώ, στην Επιτροπή Μορφωτικών, από τη Δευτέρα είναι μια άλλη απόδειξη ότι ο ευαίσθητος χώρος της εκπαίδευσης υπόκειται σε ανερμάτιστες πολιτικές, σε κοντόφθαλμες επιδιώξεις, σε ιδεοληπτικές εμμονές. Είναι ένα άλλο σκαλοπάτι στο κλιμακοστάσιο του λαϊκισμού του ΣΥΡΙΖΑ, που στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης εγκαινιάστηκε πέρσι με την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. 
Έτσι, ακολουθείτε την μέθοδο που έχετε ήδη θέσει σε εφαρμογή και έχει ήδη παρουσιάσει δυσεπίλυτα προβλήματα. Αποφασίζομεν και εντάσσομεν. Και μετά τι γίνεται;
Δεν υπάρχει μετά, αφού δεν δεχόσαστε, κύριε Υπουργέ, ότι καταργείτε τμήματα των Τ.Ε.Ι. της Λάρισας. Έχουμε πάρει 1.000 επιστολές και 1.000 email από φοιτητές του τμήματος Ιατρικών Εργαστηρίων και τα έχετε πάρει και εσείς. Αντιμετωπίζετε τα θέματα της Παιδείας ως ένας ιδεολογικός μηχανισμός του κράτους τον οποίο θέλετε να χειραγωγήσετε με κάθε τρόπο. Δεν σας ενδιαφέρει η ποιότητα σπουδών. Διότι εγώ διαφωνώ με αυτά που είπε προηγουμένως ο συνάδελφός της Ν.Δ.. Ναι, με ενδιαφέρει η γνώση, με ενδιαφέρει η μόρφωση, θα βρούμε το δρόμο μας. Δεν είναι κακό το ότι υπάρχουν τα καλά ελληνικά Πανεπιστήμια, με τα πτυχία των οποίων μπορούμε και βρίσκουμε δουλειά στο εξωτερικό. Κακό είναι ότι δεν υπάρχουν επενδύσεις, κ. Φωτάκη -  αυτό δεν το είπατε - για να μπορούν να απορροφήσουν αυτούς τους καλούς φοιτητές και επιστήμονες από την Ελλάδα. Κύριε Φωτάκη, δεν είπατε ότι εδώ και 8 - 10 χρόνια δεν υπάρχει καμία επένδυση και αυτό είναι μεγάλη μάστιγα, Τα παιδιά μας φεύγουν και πρέπει να δημιουργηθούν άλλες καταστάσεις, ούτως ώστε να υπάρξει απορροφητικότητα. Από εκεί και πέρα ο καθένας θα βρει τον δρόμο του. Εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες στο ελληνικό Πανεπιστήμιο. Εσάς όμως, σας ενδιαφέρει μόνο να προλάβετε μέχρι τις εκλογές να εντάξετε όσο το δυνατόν περισσότερα πανεπιστημιακά τμήματα στο μηχανογραφικό. Και γενικότερα να περάσετε όσο περισσότερα νομοθετήματα γίνεται. 
Εάν θυμάμαι καλά, επειδή είμαι παλιός κοινοβουλευτικός, το 2004 -τώρα είμαστε στο 2018-  προσπαθούσαμε να μεταρρυθμίσουμε την ιατρική εκπαίδευση. Ήμουν εισηγητής στο νομοσχέδιο, πέρασε από την επιτροπή, προκήρυξε ο Σημίτης εκλογές και τελείωσε. Δεκατέσσερα χρόνια μετά, δεν υπάρχει τίποτα. Κατά τη διάρκεια της συγκυβέρνησης Σαμαρά – Βενιζέλου το επαναφέραμε, αλλά η Ν.Δ., λόγω των δικών της συντηρητικών αντανακλαστικών, δεν το ήθελε. Ο τόπος δεν πηγαίνει έτσι μπροστά. Δεν θα κερδίσετε τίποτα με ένα νομοσχέδιο, πιθανόν να χάσετε κιόλας. 
Εντάσσετε, λοιπόν, το ΤΕΙ της Στερεάς Ελλάδας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, χωρίς συγκεκριμένο σχέδιο συνολικής ανακατάταξης των Ιδρυμάτων και χωρίς αξιολόγηση των Τμημάτων και του προσωπικού. 
Δεν έχω καταλάβει και πιστεύω ότι θα μας δώσετε εξηγήσεις. Εμείς όμως δεν προλαβαίνουμε, είμαστε μικρά κόμματα, με λίγους βουλευτές και επειδή υπάρχει πύκνωση πολιτικού χρόνου, πρέπει να είμαστε παντού. Θέλω, λοιπόν, να δω και ήθελα να καθίσω να ακούσω τον κ. Υπουργό, τελικά πού το πάει το θέμα; Ιδρύονται στα Ψαχνά Ευβοίας οκτώ τμήματα του ΈΚΠΑ. Τα Ψαχνά δεν είναι και Cambridge. Έλεος. Τμήματα Αεροδιαστημικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, Διαχείρισης Λιμένων Ναυτιλίας, Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου, το οποίο, το εντάσσετε στη Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών. Ήμαρτον Παναγία μου! Τι συνάφεια μπορεί να έχει το ένα με το άλλο; Και τμήματα Αγροτικής Ανάπτυξης, Αγροδιατροφής και Διαχείρισης Φυσικών Πόρων, Τεχνολογιών Ψηφιακής Βιομηχανίας, Τμήμα Γενικό, Διατροφής και Δικαιολογίας, Τουριστικών Σπουδών και Εναλλακτικού Τουρισμού. Δηλαδή, τρέμε Οξφόρδη.
Κύριε Υπουργέ, στη Λαμία θα λειτουργήσουν ταυτοχρόνως Τμήματα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας αλλά και του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ποια ταυτότητα θα έχουν όλα αυτά και ποιος θα τα ξεμπερδέψει αυτά; Προσωπικά έχω μείνει έκπληκτος επειδή ξέρω ότι είστε ένας ευφυής άνθρωπος. Τελικά ποιο είναι το επιθυμητό μοντέλο της δικής σας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης;  Εξηγήστε το. Που αποσκοπούν οι μεταρρυθμίσεις; Η περιφερειακή ανάπτυξη και συγκέντρωση σας αφορά; Θα ήθελα να μου απαντήσετε σε αυτά. Ή μήπως μας εξυπηρετεί η πολυδιάσπαση σε σχολές και τμήματα με ψηφοθηρικά και όχι ακαδημαϊκά κριτήρια; Δεν θέλω να το πιστεύω.
Για μας, ο Ενιαίος Χώρος Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Έρευνας, τον οποίο στηρίζουμε, σημαίνει συνέργειες και δικτύωση μεταξύ πανεπιστημίων και ερευνητικών κέντρων. Προσπαθήσαμε να το κάνουμε σε πολλαπλά επίπεδα. Πιστεύαμε και εμείς στη λέξη «affiliation». Δεν τα καταφέραμε. Προσπαθήσαμε αλλά είμαστε σαφείς, αυτό απαιτεί όλα τα ερευνητικά κέντρα να εποπτεύονται από μια αρχή και να διέπονται από το ίδιο θεσμικό πλαίσιο. Δυστυχώς εσείς, με τα πανεπιστημιακά ερευνητικά κέντρα που δημιουργείτε, συμβάλλετε στην περαιτέρω διάσπαση του ενιαίου χώρου έρευνας και εκπαίδευσης.
Σχετικά με την τροπολογία για τους διορισμούς, θέλω να υπογραμμίσω ότι καταργείτε πλήρως τον διαγωνισμό ΑΣΕΠ, επαναφέρετε την επετηρίδα ενώ το επάγγελμα του εκπαιδευτικού κατ’ αυτόν τον τρόπο καθίσταται ένα κλειστό επάγγελμα. Αφήστε το ανοιχτό. Σας εμποδίζει; Απλώς είναι πιο εκσυγχρονισμένη και πιο ταξική. Ταξική διότι δεν έχουν όλοι την οικονομική δυνατότητα να παίρνουν μεταπτυχιακά και διδακτορικά, καθώς και να συμμετέχουν σε ετήσια σεμινάρια. Δυστυχώς, πιστεύω ότι γυρνάμε πολλά χρόνια πίσω. 
Όσοι θα προσληφθούν τελικά είναι αναγκαίο να εξασφαλίσουν μεταπτυχιακό δίπλωμα μονοετούς διάρκειας που προσφέρει είκοσι επιπρόσθετα μόρια. Την αυξημένη ζήτηση για τα συγκεκριμένα διπλώματα αναμένεται να καλύψουν τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια της Κύπρου και της Βουλγαρίας. Ή κλείνουμε τα αυτιά μας και τα μάτια μας ή δεν βλέπουμε τι γίνεται. Ξέρετε καλά ότι το σημαντικότερο ιδιωτικό Πανεπιστήμιο της Κύπρου καταλαμβάνει την 3.414 θέση στην παγκόσμια κατάταξη, ενώ το σημαντικότερο ιδιωτικό Πανεπιστήμιο της Βουλγαρίας την 3.357 θέση. Αυτό δεν πρέπει να μας προβληματίζει;
Επιπλέον, δεν διασφαλίζεται η ελεύθερη πρόσβαση και σταδιοδρομία για τους εκπαιδευτικούς που δεν έχουν καθόλου προϋπηρεσία ή έχουν μικρή προϋπηρεσία, όπως αναφέρει η εισηγητική έκθεση. 
Επίσης, θεωρούμε ότι το δεύτερο πτυχίο δε θα πρέπει καθόλου να υπολογίζεται αν δεν είναι συναφές με τις επιστήμες της αγωγής. Γιατί είναι πιο ικανός ένας μαθηματικός με πτυχίο ΤΕΙ Ανθοκομικής από έναν μαθηματικό χωρίς δεύτερο πτυχίο;
Ακόμα, ως προς την αναγνώριση της εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας, ενώ αναγνωρίζεται για κάποιους από τους διδάσκοντες σε ιδιωτικά σχολεία, αποκλείονται οι έχοντες προϋπηρεσίας ως προσωρινού αναπληρωτή ή ωρομίσθιου εκπαιδευτικού στις Σχολές Μαθητείας τους ΟΑΕΔ καθώς και στη Σχολή Επαγγελματικής Κατάρτισης ΑΜΕΑ Αθηνών του ΟΑΕΔ και η Επαγγελματική Σχολή ΑΜΕΑ Λακκιάς Θεσσαλονίκης του ΟΑΕΔ. Νομίζω ότι σας έχει διαφύγει αυτό και πρέπει να διορθωθεί, δεδομένου ότι η πρόσληψη στον ΟΑΕΔ γίνεται με μετρήσιμα κριτήρια και ύστερα από προκήρυξη και ότι οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν το επιστημονικό τους αντικείμενο. Στο πλαίσιο της ισονομίας και της ισοπολιτείας πρέπει να ενσωματωθούν αυτές οι κατηγορίες που σας είπα. Δεν μπορούμε να τις αφήσουμε απέξω. Πιστεύω ότι είναι ένα λάθος, το οποίο σας διέφυγε.
Επειδή σε όλες τις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ καθορίζονται ξεχωριστές θέσεις για τους ΑΜΕΑ, γιατί δεν υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη στην προκειμένη περίπτωση; Φαντάζομαι ότι αντιλαμβάνεστε ότι διαφορετικά αδικούνται και τα άτομα με ειδικές ικανότητες αλλά και οι αρτιμελείς υποψήφιοι.
Όπως είχα πει και εγώ, χρειάζεται ένα ποσοστό στα πλαίσια της ανανέωσης και της τεχνογνωσίας του ιατρικού δυναμικού στα νοσοκομεία της Ελλάδος. Ένα ποσοστό από τις θέσεις που προκηρύσσονται, γι' αυτό το λέω και εδώ, να είναι από ανθρώπους, οι οποίοι έχουν πολύ μεγάλη προϋπηρεσία στο εξωτερικό, από αναγνωρισμένα  πανεπιστήμια και που σίγουρα έχουν δουλέψει κάτω από άλλες συνθήκες. Πώς θα έρθει η τεχνογνωσία στην Ελλάδα - ξεφεύγω από το αντικείμενο - αν δεν κάνουμε τη «μετάγγιση»; Και πώς θα κάνουμε τη «μετάγγιση», αφού ξέρουμε ότι είναι όλα «κλειστά» στην Ελλάδα και υπάρχει δυσκολία; Δεν προκηρύσσεται καμία θέση, σε κανένα επίπεδο. Εσείς προσπαθήσατε να  βάλετε κάποιες  θέσεις στην εκπαίδευση, που το θεωρώ απαραίτητο και πιστεύω ότι είναι σε θετική κατεύθυνση. Πρέπει να γίνει και αυτή η ανανέωση, να φέρουμε καινούργια τεχνογνωσία, καινούργια μυαλά, καινούργιες απόψεις, καινούργιες στάσεις ζωής σε ορισμένα θέματα, όπως είναι το Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Ως προς τον βαθμό πτυχίου, θεωρούμε ότι είναι λάθος να μοριοδοτείται με αυτόν τον τρόπο. Είναι γνωστό ότι από Τμήμα σε Τμήμα, ακόμη και ομοειδούς αντικειμένου, υπάρχουν διαφοροποιήσεις. Θα μπορούσε να μοριοδοτείται ο χαρακτηρισμός “Καλώς”, “Λίαν Καλώς”, “Άριστα” και όχι η μια (1) μονάδα, που δεν λέει απολύτως τίποτε. Έτσι θα υπάρχει ένα εύρος που θα καλύπτει τις διαφοροποιήσεις μεταξύ των Τμημάτων.
Τέλος, ο αριθμός των κενών οργανικών θέσεων δεν έχει προσδιοριστεί και δεν έχετε προβεί σε ίδρυση νέων οργανικών θέσεων ιδιαίτερα στην Ειδική Αγωγή. Εμείς λέμε σε κάθε Δημοτικό και Γυμνάσιο να ιδρυθεί Τμήμα Ένταξης. Μπορείτε να το κάνετε. 
Κλείνω λέγοντας ότι θεωρούμε ότι έχουμε ένα νομοσχέδιο το οποίο θα μπορούσε να είναι εμβληματικό. Δεν θέλατε όμως την άποψη της Αντιπολίτευσης. Είσαστε στο δικό σας επίπεδο. Εγώ πιστεύω ότι μπορούσατε να διορθώσετε πολλά. Μην πειραματίζεστε  άλλο στο χώρο της εκπαίδευσης. Δεν πρέπει ο εκάστοτε Υπουργός  να λέει μόνο τη δικιά του αλήθεια και να μην ακούει τις άλλες αλήθειες. Ο Υπουργός δεν είναι εδώ για να περνά μια δική του συγκεκριμένη πολιτική, είναι εδώ για να περνά την πολιτική που είναι ωφέλιμη για τη χώρα και είναι υποχρεωμένος να δέχεται τις απόψεις και των άλλων, να τις σέβεται και, αν μπορεί, να υλοποιεί κάτι που ο ίδιος δεν είχε φανταστεί ή δεν είχε σκεφτεί.
Εμείς, λοιπόν, καταψηφίζουμε επί της αρχής το νομοσχέδιο και θα μιλήσουμε στην κατ’ άρθρον συζήτηση στην Ολομέλεια για να αποφασίσουμε ποια άρθρα θα στηρίξουμε.
Σας ευχαριστώ!